Stepmaskin test

0

Er du en av de mange som ikke har tid til å bruke masse tid på å reise fram og tilbake til et trenings studio hver dag, men allikevel elsker å holde formen ved like? Da er en stepmaskin perfekt for deg!

Med en stepmaskin i hus kan du trene når som helst og hvor som helst. Hvorfor ikke ta deg en liten treningsøkt når du allikevel skal se en episode av yndlings serien din, eller mens du leser en god bok. Sett opp musikken på fullt volum og step i vei!

I denne stepmaskin testen har vi funnet ut at det finnes uendelig mange typer, merker og fasonger av en stepmaskin, og vi har derfor valgt ut de modellene vi mener er best. Vi har i denne testen tatt utgangspunkt i kvalitet, pris og brukervennlighet.

LES OGSÅ: Vektvest

Hvorfor velge en stepmaskin

En stepmaskin er perfekt til deg som ønsker å forbedre kondisjonen, forbrenne fett samtidig som du strammer opp ben, rompe og mage. Dette er vel den største grunnen til at den er så utrolig populær, og spesielt hos kvinner.

Å trene på en stepmaskinen er nesten som å gå i trapper. Vi vet jo alle hvor bra dette er for kroppen. Følelsen man får når man virkelig kjenner melkesyra i legger og lår, og at det skjer noe i kroppen er fantastisk.

Pulsen stiger også godt hvis man setter opp tempoet, så det er ingen tvil om at dette er en god trening. For ikke å snakke om følelsen dagen etter, når man faktisk kjenner at man har vært på trening.

Med en stepmaskin kan man selv stille inn styrken for å komme i form i akkurat det tempoet som passer best for deg.

LES OGSÅ: Trampoline test

Fordeler med en stepmaskin

Det finnes jo tusenvis av forskjellige måter å holde seg i form på, og vi har mange type trenings apparater å velge mellom. Men hvorfor skal man velge en stepmaskin istedenfor en for eksempel en spinning sykkel, vekter, eller tredemølle?

For det første er den jo liten og lett, og den kan enkelt pakkes bort når den ikke er i bruk. Denne er også blant de beste maskinene når det kommer til kalorier som forbrennes per time, dersom den blir brukt riktig. Å bruke en stepmaskin korrekt blir selvfølgelig lettere med tid, når du får kontroll på teknikken slik at intensiteten holdes oppe.

En stepmaskin vil stramme opp og styrke muskler i ben og rompe, samt mage og rygg. Dette er nok hoved grunnen til at kvinner liker denne maskinen så godt. Riktig trening på en stepmaskin vil gi en høy puls, og en høyere puls gir selvfølgelig en bedre form. I tillegg er dette en skånsom treningsmetode for ledd og sener, i forhold til for eksempel løping, da bevegelsene er mykere.

For ikke å snakke om pengene og tiden man kan spare på å kjøpe en stepmaskin. Tenk på hvor mye penger vi betaler i løpet av bare et år på et trenings studio, og hvor lang tid det tar oss å reise fram og tilbake, hver eneste gang vi skal trene. Hvorfor ikke heller spare både tid og penger, og heller investere i en veldig god maskin som du enkelt kan ha hjemme i stua.

Risiko for skader?

Mange lurer sikkert på om det er risiko for skader når man bruker en stepmaskin. Dersom man sliter med smerter i knærne når man går vanlige trapper, kan man nok også ofte kjenne disse smertene når man trener på en stepmaskin. Men med unntak av dette skal man ikke være redd for denne treningsformen dersom man bruker stepmaskinen riktig.

LES OGSÅ: Tigerbalsam & Varmekrem

Riktig trening på stepmaskinen

Som med all mulig trening er det viktig å varme opp på stepmaskinen før du begynner å ta i. Start derfor alltid med ca 5-10 minutters oppvarming på lav styrke, slik at musklene får litt tid til å komme i gang. Intervall trening er en smart løsning på stepmaskinen, slik at du kan veksle mellom en rask og hard til sakte og lett trening. På denne måten renner kaloriene mye lettere av.

Om du foretrekker et stabilt tempo uten intervaller anbefales det å holde 60-80 skritt i minuttet. Dersom dette blir for enkelt for deg kan du jo bare sette opp motstanden litt til du kjenner at pulsen øker.

Korrekt teknikk er utrolig viktig for alle treningsformer for å få mest mulig ut av treningen. Kroppen skal være oppreist, med hoftene rett over bena. Armene kan du holde ned langs siden som når du går tur. Du kan også ha de bøyd i 90 grader dersom dette er mer behagelig for deg.

Hold føttene flate på maskinen, dette gjør nemlig at du får mest press på musklene.

Det er viktig å tråkke ned med helene samtidig som du passer på å stramme rompa slik at rompe musklene og lår musklene får jobbet maksimalt.

Sett deg selv noen mål i forveien, men pass på at du først forlenger treningstiden når du føler at kroppen din er klar for det. Det kan være lurt at du ikke tvinger deg selv til å øke tempo før du selv er klar. Dette kan ødelegge for motivasjonen i det lange løp.

Helsefordeler med en stepmaskin

Uansett om du går for en stor og avansert, eller en liten og enkel stepmaskin så vil den garantert gi deg en bedre helse og sunnhet. Det å bevege seg hver dag er superviktig for både kropp og sjel, og ved å legge til noen trenings økter i løpet av uken, vil du ikke bare forbedre kondisjonen, men du kan faktisk også redusere risikoen for mange sykdommer og helseproblemer.

Dette kan jo selvfølgelig gjøres ved hjelp av mange forskjellige treningsmetoder, men det vi har funnet ut er at stepmaskinen er så enkel og ta fram og så lett å bruke at man gjerne tar den fram hver dag for en liten treningsøkt.

For maksimal trening og oppstramming bør du nok trene minst 30 minutter om dagen, og med en stepmaskin i hus er dette et enkelt mål å sette seg. Husk at ifølge flere studier, gjør trening deg lykkeligere og du får mye mer energi i hverdagen. Søvnkvaliteten blir faktisk også bedre og ikke glem at trening også forbedrer sexlivet.

 

Share.

Comments are closed.