Tredemølle test – Slik finner du den beste tredemøllen

0

En tredemølle er en trenings maskin som gir deg muligheten til å gå, jogge eller løpe flatt eller i oppover gående overflater. En tredemølle gir effektiv trening både for kropp og sjel, men dette er ikke det eneste den gjør.

Det handler nemlig også om ben muskulaturen. Tredemøllen styrker beina og rygg muskulaturen. Avhengig av hellingen som du selv kan stille inn, kan du jobbe musklene på forsiden eller baksiden av beina dine intensivt.

Uansett vil en tredemølle styrke begge disse muskelgruppene.

Du kan lese mer om tredemøller og muskler, lengere ned i artikkelen, rett under vår guide til de beste tredemøllene for hjemmebruk.

Hvilken tredemølle er best i test og hvilken skal jeg velge?

Det er viktig å få den riktige maskinen som møter dine behov, slik at du kan realisere de mange fordelene som du kan få ved bruk av en slik maskin. Dette kan du også lese mer om lengre ned i artikkelen.

Her er noen av de beste tredemøllene på markedet akkurat nå. Alle disse har til felles å være mye etterspurt, og i tillegg er det disse som har kommet opp som de beste i ulike tredemølle tester.

De gir også kjøperen en virkelig god valuta for pengene.

LES OGSÅ: Ellipsemaskin test

Musklene som har godt av en tredemølle

Her finner du en oversikt over musklene som godt kan nyte en tredemølle, samt en beskrivelse av dem og hva de brukes til.

Deretter skal vi se litt nærmere på hvordan sirkulasjons systemet fungerer og hvordan en tredemølle kan forbedre den.

LES OGSÅ: Spinningsykkel test

Quadriceps

Quadriceps er en firehodet skjelettmuskulatur festet til lårbenet. De fire hodene kommer fra lårbenet og tarmbenet, og de er festet i en samlet ende på kneskålen. Totalt sett er quadriceps en sterk muskel som er nødvendig for våre daglige bevegelser.

De fire muskeldelene jobber sammen for å strekke kne leddet. Denne grunnleggende funksjonen til vårt daglige bevegelses mønster brukes når vi for eksempel sitter på huk eller når vi reiser oss opp.

Folk som går eller løper regelmessig på tredemølle, opprettholder en utholdenhet og styrke i quadriceps musklene.

Daglig trening på en tredemølle er mer enn bare den vanlige treningen, fordi denne type trening også bidrar til å gjøre de fysiske aktivitetene i hverdagen enklere.

Legg musklene

De nedre musklene i underbenet består av gastrocnemius og soleus. De nedre musklene får også kjørt seg godt når man trener på en tredemølle. Det meste av arbeidet som utføres av beinmuskulaturen utføres i forbindelse med å gå, løpe eller hoppe.

Det er fullt mulig å øke arbeidsbelastningen på benmuskulaturen ved å øke tredemøllens skråning.

LES OGSÅ: Vektvest

Den store setemuskelen (Gluteus maximus)

Den store sete muskelen, eller også ofte kalt rompeballe muskelen, (Musculus gluteus maximus) er en tykk og massiv muskel som ligger fra den bakre delen av hofte benet. Muskelen går videre opp til ryggen og halebeinet.

Den største delen av denne muskelmassen består av senefibre som ligger på langs av den ytre delen av låret. På grunn av plasseringen og utstrekningen av Gluteus Maximus er det en av de mest karakteristiske musklene vi har.

Gluteus Maximus er en kraftig forlengelse av hofteleddet. Den utfører rotasjon utover og bevegelser inn og ut av hoften. Gluteus maximus er relativt avslappet i stående stilling og når man går. Likevel kan den bygge opp svært mye styrke under løping og hopp, og ved overgangen fra sittende til stående stilling.

Hvis du stiller inn tredemøllen til en bratt skråning, øker belastningen på gluteus maximus betydelig, noe som igjen øker styrken, forbedrer utholdenheten og brenner mer fett og kalorier.

Det kardiovaskulære systemet

Vårt sirkulasjonssystem – kardiovaskulær systemet – sikrer at blodet kan sirkulere. I tillegg sørger det for transporten av næringsstoffer (aminosyrer og elektrolytter), oksygen, karbondioksid, hormoner og blodceller til og fra cellene i kroppen.

Alt i alt er dette noe som gir ernæring og hjelp til å kontrollere sykdommer.

Sirkulasjonssystemet inkluderer også lymfesystemet. Blod er en væske som består av plasma, røde blodlegemer, hvite blodlegemer og blodplater som sirkuleres av hjertet gjennom det kardiovaskulære systemet, og som transporterer oksygen og næringsstoffer til og avfallsmaterialer vekk fra alle kroppsvev. Lymfom er hovedsakelig resirkulert overskytende blodplasma.

Blodsirkulasjonssystemet sees som to komponenter, den systemiske sirkulasjon og lungesirkulasjonen.

Selv om tredemøllen er bra for å få mer styrke i beina, er maskinen først og fremst kjent for sine kardiovaskulære fordeler. Hvis du regelmessig trener på en tredemølle, kan du forvente betydelige helsemessige fordeler i form av en bedre kondisjon og styrket sirkulasjon.

Trening på tredemølle

For å få den optimale effekten av å løpe på en tredemølle bør det være en målrettet trening.

Tredemølle er ikke bare et supplement til de dagene når været ikke tilbyr deg å jogge ute. Brukes den på riktig måte er trening på tredemølle det som virkelig vil hjelpe deg å opprettholde og forbedre din kondisjon gjennom hele vinteren, slik at du er klar til vårens løp eller andre liknende konkurranser.

Selv de tøffeste løperne som tilhører eliten, bruker tredemølle. Maratonløpere trener opptil 3 timer innendørs på tredemølle, fordi opptakten til et maraton løp på våren blir så mye bedre ved å trene innendørs på båndet.

Det å løpe innendørs på en tredemølle har sine fordeler. Du kan holde øye med forskjellige ting i form av termostater, du kan endre treningen til å løpe i oppoverbakke eller så kan du stille inn maskinen til å skåne leddene dine.

Imidlertid er det viktig at du holder deg til et solid tempo for du vil jo ikke over belaste kroppen med alt for høyt tempo.
Du finner et treningsprogram for nybegynnere her.

 

Comments are closed.