Ellipsemaskin test – Derfor bør du velge en crosstrainer

0

En ellipsemaskin er en helt spesiell maskin med tanke på at vi her vil få en veldig spesiell og unik form for trening. Dette er fordi dette treningsapparatet er en kombinasjon av en stepmaskin, en trenings sykkel og en tredemølle.

Med andre ord er det ikke uten grunn at noen mener at ellipsemaskinen er den mest effektive og populære treningsmaskinen som er tilgjengelig på dagens marked for trening eller fitness.

Hvis du virkelig ønsker å legge om livet ditt, eller om du kanskje hittil har tatt litt lett på det med trening, er det nok en ellipsemaskin du burde investere i.

Vi har sett nærmere på de beste ellipsemaskinene på markedet akkurat nå og har laget en liste over disse, slik at valget ditt skal bli enklere.

Lengere ned kan du lese om en rekke punkter som kan være avgjørende for hvorfor du kan dra nytte av en ellipsemaskin.

LES OGSÅ: Spinningsykkel Test

Hvilken ellipsemaskin skal jeg velge?

Her kan du finne en rekke modeller som på en eller annen måte har vist innvirkning på markedet, enten som «Best i Test», «Best Til Prisen», «Beste Opplevelse» eller «Beste Billige ellipsemaskin».

En ellipsemaskin er en skånsom treningsmaskin

En ellipsemaskins beste egenskap er jo selvfølgelig at du får trent hele kroppen din når du bruker maskinen.

Her får du maksimal effekt både når det gjelder kondisjons trening og styrke trening. Dersom denne brukes på riktig måte, vil belastninger for leddene, rygg og knær være ekstremt skånsomme. Og når du etterhvert kommer i veldig god form, gir maskinen deg også muligheten for den harde treningen med de store belastningene som øker muskel styrken, utholdenheten og kondisjonen.

At en crosstrainer er spesielt skånsom med hensyn til bein bevegelsene skyldes jevn fordeling av belastningen.

Trening med en ellipsemaskin kombineres ofte med langrenn, fordi du trener både bena, armene, magen, brystet og skuldrene. Trening med en slik maskin styrker ikke bare disse muskelgruppene; den skiller seg også ut fordi den også er effektiv for forbrenning av kalorier.

Dette gjør det altså mulig for ellipsemaskinen å delta i et trenings program hvis du har tenkt til å gå ned i vekt.

Brukere av maskinen kan selv kontrollere motstand og hastighet, noe som gir gode muligheter til å variere intensiteten til treningen.

De som ofte benytter seg av en ellipsemaskin forklarer denne maskinen som lite belastende for ledd og som gir en god kondisjons trening, samtidig som kroppens muskelgrupper styrkes.

Maskinens design varierer en del fra en produsent til en annen, men prinsippene bak disse maskinene er vanligvis de samme. De fleste maskiner bruker en elliptisk fot bevegelse kombinert med frem og tilbake arm bevegelser, slik at over- og underkroppen arbeider effektivt samtidig.

LES OGSÅ: Vektvest

Trening av kroppens muskler med en crosstrainer

En crosstrainer gir kroppen din maksimal trening. Maskinen er helt super for alle muskler som benyttes dersom man bruker den riktig. Det er selvfølgelig viktig å bruke ellipsemaskinen regelmessig for å oppnå gode resultater.

Trening av ben med crosstrainer

Selv om trenere alltid vil fortelle deg at du bruker hele fotens overflate når du bruker en ellipsemaskin, er det uunngåelig å skyve litt ekstra med tærne for å generere et hardere trykk.

Ved å skyve fronten av foten nedover, aktiverer du imidlertid en bevegelse som er super for å styrke leggmusklene.

LES OGSÅ: Stepmaskin test

Lår musklene

Musklene på forsiden av låret – også kjent som quadriceps – støtter vekten din ved å kontrollere kneleddet ditt. De gir et trykk nedover som bidrar til å presse ellipsemaskinens pedaler. Musklene på baksiden av lårene dine sørger for at pedalene går bakover i en bevegelse som kalles hofte forlengelse.

Sammen krever disse musklene mye oksygenopptak, og de er i stor grad ansvarlig for økt puls og økt pust.

Den store setemuskelen (Gluteus Maximus)

Også kjent som rompemuskelen eller som på fagspråk «gluteus maximus» er den største muskelen i kroppen din. Gluteus Maximus er en kraftig kompakt rompe-formet muskel som starter fra baksiden av hoftebenet. Muskelen strekker over rompa og opp til halebenet.

Den viktigste delen av denne muskelmassen består av sene fiber som ligger langs yttersiden av låret. På grunn av lokaliseringen og omfanget av de store setemusklene, er det en av de mest karakteristiske musklene vi har.

Den store setemuskelen er med andre ord viktig for hofteleddets evne til å lage bevegelse. Den står for rotasjon utad, så vel som bevegelser inn og ut fra hoften.

Den store setemuskelen er relativt avslappet i oppreist stilling eller mens du går. I motsetning til dette vil den virkelig sette i gang å jobbe under løping og hopping, eller for eksempel ved knebøy.

Legg muskulaturen kan effektivt trenes dersom du presser pedalene bakover når du bruker en ellipsemaskin. Jo høyere og lengre trinn du tar, desto større bevegelse får hoftene, og det er slik, at også disse musklene, kan jobbe hardere.

Alt i alt er en ellipsemaskin noe som gjør det mulig for deg å øke muskelstyrken.

Du kan se et treningsprogram her.

Overkroppens bevegelser med ellipsemaskin

De fleste ellipsemaskiner inkluderer en push-pull bevegelse av overkroppen, selv om det er fullt akseptabelt og ikke benytte seg av armene under denne treningsformen.

Ved å skyve armene fremover styrker du de samme musklene som når du lager de såkalte «push ups» (pectoralis major, anterior deltoids og tricep muskler).

Når du trekker håndtakene tilbake, er det den motsatte muskelgruppen i overkroppen som får lov til å jobbe (latissimus dorsi, biceps, middle trapezius og rhomboids).

Grunnleggende trening med ellipsemaskin

Kroppens kjerne muskler handler om nedre bryst og magemuskler, i den øvre delen av og til hofteområdet (under mellomgulvet). Disse er magemusklene, rompe og hoftebøyerne.

Når armene og bena jobber hardt på ellipsemaskinen, jobber alle viktige muskler sammen for å stabilisere ryggraden slik at den holder seg i riktig stilling.

Hvis du slipper ellipsemaskinens håndtak og hvis du ikke holder deg fast i støtte håndtakene, vil kjerne musklene jobbe enda hardere, og dermed vil disse også styrkes.

Comments are closed.