Aktivitetsarmbånd test

0

Aktivitetsarmbånd test – aktivitetsmåler og aktivitetsklokker – her finner du de beste på dagens marked!

Leter du etter en aktivitetsarmbånd eller en aktivitetsmåler? Alle aktivitetsklokkene på markedet i dag er selvfølgelig veldig forskjellige, så det kan være vanskelig, men ikke umulig, å finne den rette aktivitetsmåleren som dekker alle dine ønsker og behov.

Hvis du er interessert i en av de mest nøyaktige og beste treningsmålerne, kan det være lurt å lese videre her.

Du ønsker selvfølgelig å kunne være sikker på at du gjør et godt kjøp når du har valgt riktig aktivitetsarmbånd. Det kan være enkelt å kjøpe den samme klokka som en venn eller et familiemedlem har kjøpt seg, men det er ikke sikkert at denne vil dekke dine behov.

Det er jo viktig at den skal være nøyaktig, komfortabel og enkel å bruke. Hvis vi ser nærmere på markedets levering av klokker og målere, kan det være vanskelig å finne ut av hvilken man skal velge.

LES OGSÅ: Ellipsemaskin test

Hvordan velger du den beste aktivitetsarmbånd?

Før du kjøper en aktivitetsmåler er det en god ide å vurdere hvordan du ønsker å bruke denne. For eksempel har løpere og syklister mer bruk for en enhet med innebygd GPS-tilkobling.

Brukere som bare ønsker å måle det grunnleggende – for eksempel skritt og brente kalorier – trenger absolutt ikke de mer sofistikerte modellene med mange fler funksjoner.

Aktivitetsklokker er rike på funksjoner – og de er et rimelig alternativ for folk som ønsker å komme i bedre form og bli sunnere.

En aktivitetsklokke er så mye mer enn bare en skritt teller. Disse klokkene kan nemlig også følge med på hjertefrekvensen, sportssporing, den kan gi deg en søvnstatistikk og den kan til og med hjelpe deg å føle deg mindre stresset i løpet av dagen.

Den rette aktivitetsklokken vil være basert på dine individuelle behov og hvor aktiv din livsstil er. Noen vil bare registrere skrittene man går eller løper, mens andre kan etter ønske kjøpes med for eksempel en innebygd GPS for kjøring, eller pulsovervåkning for å registrere avanserte pulsdata.

Den gode nyheten er at det er noe der ute for alle, selv uten at budsjettet går rett i vasken.

Aktivitetsarmbånd test

Her har vi beskrevet noen av de mest bemerkelsesverdige aktivitetsklokkene og aktivitetsarmbåndene, og vi har også funnet de som skiller seg litt ekstra ut og lagt disse under kategoriene «Best i test», «Best til prisen» og Beste «PRO valg»

Hva er en aktivitetsklokke?

En aktivitetsklokke er en automatisk tidsporings-programvare som kan hjelpe deg med å holde oversikten over hva du gjør når du trener.

Aktivitetsklokken skiller seg ut fra en vanlig klokke da den inneholder mange flere funksjoner som du som bruker har full og eksklusiv kontroll over.

I utgangspunktet kan et trenings- eller en aktivitetsklokke gi deg et innblikk i din daglige aktivitet, f.eks. skritt eller avstandssporing. Den kan fortelle deg hvor mange kalorier du har forbrent i løpet av dagen og hvor lenge du har sovet om natten.

Mer avanserte enheter støtter visse typer trening eller sport som løping, sykling, svømming eller golf. Andre tilbyr sporing av flere forskjellige aktiviteter sammen – slik at du kan se hvor godt du har trent både på for eksempel tredemølla og i bassenget.

Noen av klokkene tilbyr enda mer avanserte sensorer for oppfølging; dette gjelder for eksempel hjertefrekvensmonitorer og noen grunnleggende smarte ting som tekst eller e-post.

Noen av klokkene som har innebygd GPS kan fungere uavhengig av telefonen din, noe som betyr at du kan la denne ligge igjen hjemme mens du er ute og løper.

Forskjellige aktivitetsarmbåndene krever at en app kobles til en smarttelefon – vanligvis en iPhone eller en Android-enhet. Applikasjoner er også nødvendig for å kunne styre de bærbare innstillingene, inkludert smarttelefonvarsler som er relevante.

Skal jeg kjøpe en aktivitetsarmbånd eller en smart watch?

Forskjellen mellom smart klokker og aktivitetsarmbånd kan forkortes ned til spørsmålet om du ønsker en bærbar enhet som er utformet for å hjelpe deg med å kommunisere og levere varsler, eller om du fokuserer mer på trening og helse.

En smart watch gjør det enkelt å vise og svare på e-post, tekstmeldinger, få inn samtaler og følge med på sosiale medier.

Aktivitetsarmbånd, derimot, fokuserer på helse- og aktivitetsovervåking, for eksempel hvor mange skritt du har tatt, hvilke avstander du har gjennomført, hvor mange kalorier du har forbrent og hvordan din puls ligger.

Det hele er veldig enkelt fordi du trenger kun å velge trenings klokken eller smartwatch‘en, og deretter utforske funksjonene som tilbys ved å klikke på informasjonspunktene.

Hvis du er på en mobil enhet, skal du rulle ned til fanen «Funksjoner» nederst på skjermen for å kunne utforske nærmere.

Hvorfor kjøpe en aktivitetsarmbånd?

Har du hørt om disse faktaene som er lagt ut av The World Health Organization – WHO?

Hvert år dør 38 millioner mennesker globalt av livsstilsrelaterte og kardiovaskulære sykdommer. Derfor er det jo merkelig at vi alle sammen ikke er mer aktive.

Selv om du ikke direkte kan peke ut pulsfrekvensen og registrering av din puls som indikatorer på potensielt dødelige sykdommer, kan du selv gjøre en del for å få senket hvilepulsen. Det å følge med på pulsen din er et verdifullt mål for ditt fysiske velvære.

Ting som fedme, diabetes, fysisk inaktivitet, røyking, alkohol, salt, blodtrykk, kolesterol og søvnmønstre – er alle ting som man hele tiden kan lese om i helserapporter. Alt dette er jo så klart utrolig viktig å forbedre for en bedre livsstil.

Så har man egentlig bruk for alle disse bærbare trenings- og aktivitetsklokkerne med digitale skjermer? Svaret er såklart ja!

Helse ekspertene har for lenge siden uttalt at en sporadisk livsstil med uregelmessige aktiviteter ikke hjelper mye.

Hvem tror ikke på at bare 10 000 skritt om dagen gjør underverk? Siden vekttap ser ut til å være på listen over de fleste menneskers nødvendige livsstilsendringer, er det klart en god ide å ha en klokke som viser hvor mange kalorier du forbrenner på en dag.

Aktivtrening.com kan du få 5 tips til aktivitetsmåleren din.

Men kan en aktivitetsklokke egentlig leve opp til sine forventinger?

Aktivitetsklokker er tingen akkurat nå, men er de – utover den helsemessige delen – verdt å investere i?

Vi vet alle at fremtiden til aktivitetsklokker og lignende teknologiske bærbare enheter til kroppen er lys. Så hva er det som får folk til å henge seg på når man snakker om fitnessklokker? Er dette treningsutstyret virkelig verdt det?

Dette er de viktigste spørsmålene som du bør stille deg før du kjøper et slikt produkt. Svaret vil være forskjellig fra person til person.

Så hvis du vurderer å kjøpe en aktivitetsklokke, er vel noen av de større spørsmålene; hva kan det gjøre for deg? Hva er det viktigste for deg og hva vil du oppnå med det?

Hver person har forskjellige behov når det kommer til deres helse og trening.

Selv om mange funksjoner vil være gunstige for de fleste, vil det også være andre funksjoner som kanskje ikke er verdt investeringen.

De fleste ønsker selvfølgelig at klokken skal bidra til å holde motivasjonen og humøret oppe samtidig som man holder seg engasjert og fokusert på å forbedre helsen på lang sikt.

Hva er målene dine?

En treningsfanatiker ønsker ofte å kunne beregne enhver bevegelse. Dette gjelder også for de som nettopp har begynt på en endret og sunnere livsstil med mer trening i hverdagen.

For slike mennesker handler det om å bestemme hvilken treningsklokke som er best for dem. Prisene varierer mye avhengig av hva du vil at klokken skal gjøre for deg.

Er du en maratonløper som ønsker å følge med på løpene dine, en svømmer eller en syklist som ønsker å sette seg mål med treningsøktene?

Hver person vil ha forskjellige behov når det gjelder hvilken treningsklokke eller aktivitetsmåler som passer best for dem.

Vi vet at de som ønsker seg noe nytt ofte vil synes det er spennende og gøy de første ukene, for noen kanskje til og med de første månedene. Så lenge det er en nyhetseffekt, er det stor interesse, men etter en stund begynner det ofte og «visne ut».

Dessverre er det ofte slik at vi ender med å ta den av, og i verste fall vil det ende opp med at den blir liggende på nattbordet vårt på ubestemt tid.

Feller man bør unngå ved aktivitetsklokker

Lab-tester har avdekket hvilke klokker som er unøyaktige. Videre viser disse testene også hvilke klokker som holder det de lover.

Det kan være kondisjon- og aktivitetsklokker der produsenten hevder at de har funksjoner som ikke er der. For eksempel er det noen aktivitetsklokker som påstår at de har innebygde høydemålere, når det faktisk er klokken som beregner din stigning og nedstigning ved hjelp av GPS og kartdata, i stedet for et tradisjonelt høydemålerinstrument.

Det har også blitt oppdaget at det er en del aktivitetsklokker som teller skritt, selv om du bare beveger på armene. På den måten kan du bli villedet til å tro at du har nådd dine daglige mål og forbedret kondisjonen selv om du i virkeligheten ikke har gjort det.

Til slutt er det også de aktivitetsmålere som overvurderer hvor mange kalorier du har forbrent, noe som lett kan føre til at du overspiser.

Hva er viktig ved aktivitetsarmbånd?

De beste klokkene er de som er fri for unøyaktigheter som f.eks. de som undervurderer hjertefrekvensen med opptil 23% under sykkeltester.

Det handler om å velge en trenings- og aktivitetsarmbånd som er nøyaktig, så vel som komfortabel og enkel å bruke.

Nøyaktighet: Dette gjelder hvordan brukeren av en klokke beveger seg, går og utfører hverdagslige oppgaver mens det måles, og hvordan enheten sporer trinn, avstand, kalorier og hjerterytme.

Hvis du går på en tredemølle med en hastighet på 4,8 km / t i 10 minutter og løper med 9 – 10 km / t i 10 minutter, kan du sjekke hvor godt klokken sporer de fullførte trinnene og avstanden.

Selvfølgelig ønsker du være sikker på at aktivitetsmåleren din ikke mister et eneste trinn eller hjerterytme under tellingen.

Avansert sporing: Hvis vi går i svømmehallen eller løper opp til 5 km utendørs, er det nødvendig at klokken kan måle nøyaktigheten til svømmetakene, avstandene og utendørs – GPS-sporingen.

Kaloritelling: Klokken må kunne måle kaloriinnhold og nøyaktig kaloriforbrenning under gang og løping.

Brukervennlighet: Klokken skal kunne brukes overalt, slik at du kan være sikker på at du ikke vil få problemer eller ubehageligheter når du bruker den.

Komfort: En treningsklokke eller aktivitetsmåler skal være supernøyaktig, men hvis den gnager på huden din, graver seg inn i armen eller bare føles tung og stygg, vil du nok ikke gidde å bruke den.

 

Comments are closed.